• ✓ 30 dagar ångerrätt
  • ✓ Säkert via  
  • ✓ Låga frakter
  • ✓ Svensk trygghet i över 50 år

FAQ - Produkt felsökning och checkpunkter

FAQ – Felsökning per produktgrupp

Dessa checklistor är generella och kan skilja sig mellan märken, modeller och firmware-versioner. Följ alltid produktens manual och säkerhetsanvisningar. Hittar du inte svaret här – kontakta oss: service@promixsweden.se.

INNEHÅLL: (Klicka på önskad rubrik)

1. Ljud – felsökningMixerAktiva högtalarePassiva högtalareSubbasInstallations/100VMobilt PA

2. Ljus/DMX – felsökningMoving headLED-PAR/LED-barRökmaskinController/DMXStrobe/Spegelboll

3. DJ – felsökningDJ-mixerDJ-controllerMediaspelare/USBHörlurarBooth/ström

4. Mikrofoner – felsökningTrådlöstTrådatHeadset/LavalierIEMStudio/Podcast

5. Hem & HiFi – felsökningHiFi-högtalareHiFi-förstärkareBluetooth-högtalareSkivspelareHemmabio/ARC

6. Förstärkare/Slutsteg – felsökningProtect/överhettning100VZonClip/överstyrningPreamp

↑ Till toppen


1. Ljud – felsökning

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen

Mixer – inget ljud / konstig nivå

Gain/Trim: PFL runt 0 dB (undvik rött).

Mute/Groups: Kontrollera kanal-mute, DCA/VCA och Master Mute.

Rätt ingång: Mic/Line/USB korrekt; stäng PAD om onödig.

Kedja: Testa källa → PFL i hörlurar, därefter Main → PA separat.

Kablar/kanaler: Byt till känd fungerande kabel och annan kanal.

När ska jag kontakta support? PFL visar signal men Main saknar nivå • Intermittenta bortfall • Omstarter/låsningar/felkoder. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


Aktiva högtalare – inget ljud / Protect

Ström: Annat uttag/kabel; säkring OK; Power-LED lyser.

Ingångsnivå: Mic/Line rätt; Input/Master och källa inte för lågt.

Direkt-test: Mobil/laptop med kort TRS/XLR och testton.

Protect/värme: Låt svalna, frigör ventilation; undvik clip.

Källa/kabel: Balanserad kort kabel och alternativ källa.

När ska jag kontakta support? Protect/Limit lyser trots låg nivå • Stänger av/överhettar • Mekaniska skrap/klick-ljud. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


Passiva högtalare – ingen signal

Kabel: Speakon/2×2,5 mm² (inte signalkabel).

Impedans: Matcha 4/8 Ω mot slutsteg.

Polaritet: +/− rätt; fasfel ger tunn bas.

Kortslutning: Inga strån i terminalerna.

Felspårning: Byt kanal/utgång – följer felet med?

När ska jag kontakta support? Element rör sig inte eller skrapar • Diskant/bas saknas trots rätt koppling • Glapp/smält terminal eller bränd lukt. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


Subbas – ingen/ojämn bas

Delning: HPF på toppar, LPF på sub ~80–120 Hz.

Fas: Testa 0/180° – välj jämnast bas i lyssningsposition.

Placering: Vägg/hörn ger mer nivå.

LFE/Sub-ut: Använd dedikerad utgång; kontrollera Sub-level.

Polaritetscheck: Snabbtest med 50–80 Hz sinus.

När ska jag kontakta support? Ingen utsignal trots korrekt nivå • Skrap/slag från element • Onormalt varm modul/bränd lukt. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


Installations/100V – låg/ojämn volym

Rätt system: 100V-förstärkare till 100V-högtalare (med trafo).

Tappningar: Rätt W per högtalare (5/10/20 W).

Total last: 20–30 % marginal under förstärkarens max.

Zonbalans: Trimma tappningar/attenuatorer.

Mätning: Impedans/ohm per linje för att hitta avbrott/kortis.

När ska jag kontakta support? Förstärkaren blir varm vid låg last • Tyst zon trots korrekta tappningar • Misstänkt blandkoppling 100V/lågohm. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


Mobilt PA – batteri/BT/ingång

Ladda fullt: Testa först via AUX (uteslut BT-problem).

BT-parning: Glöm gamla parkopplingar; para om <3 m.

Lägesval: Line/Mic/BT korrekt; källans volym uppe.

Mic-gain: Stäng om onödig för att undvika brus/feedback.

Batterihälsa: Snabb tappning → service/batteribyte.

När ska jag kontakta support? Dör trots full laddning • BT tappar nära • Glapp/varm laddport. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


2. Ljus/DMX – felsökning

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen

Moving head – tappar nolläge / beter sig konstigt

Reset/kalibrering: Factory reset/auto-cal enligt manual.

DMX-läge/adress: Samma läge, rätt universum, unik adress.

Standalone-test: Auto/Sound utan DMX – fungerar det är kedjan boven.

Kyla/rengöring: Rengör filter; säkra luftflöde.

DMX-kedja: Korta kablar; terminera sista armatur.

När ska jag kontakta support? Kalibrering misslyckas • Pan/Tilt fastnar eller låter mekaniskt • Ingen DMX-reaktion. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


LED-PAR/LED-bar – flimmer/ojämn dimmer

Bitdjup/kurva: Samma 8/16-bit och dim-curve.

Ej nätdimmer: LED ska styras via DMX – inte väggdimmer.

Minimal kedja: En armatur + kort DMX + terminator.

Separera ström/DMX: Undvik parallell dragning.

Uppdatera: Firmware om möjligt.

När ska jag kontakta support? Flimmer även i fristående läge • Saknade/fräsande färgkanaler • Onormal värme/bränd lukt. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


Rökmaskin – svag rök/ingen rök

Vätska: Rätt typ och nivå.

Rengöring: Rengöringsvätska/destillerat vatten enligt manual.

Uppvärmning: Vänta ”Ready/Heat”; säkring/fjärr/DMX OK.

Pump/slang: Hörs pumpklick? Kontrollera slang/filter.

Placering/drag: Undvik kallt drag.

När ska jag kontakta support? Ingen pumpaktivitet • Ingen rök trots uppvärmning • Läckage vid slang/anslutning. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


Controller/DMX – ingen styrning

Patch/universum: Rätt utgång; adresser matchar armaturerna.

DMX-kabel: Använd DMX-kabel (inte mic-kabel).

Terminering: 120 Ω i sista armaturen.

Testscen: ”Alla på” för snabb kontroll.

Firmware/drivrutin: Uppdatera controller/armaturer.

När ska jag kontakta support? Ingen signal i DMX-out • Endast vissa kanaler reagerar • USB/Art-Net/sACN strular. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


Strobe/Spegelboll – utebliven effekt

Intensitet/rate: Höj nivåer; vissa kräver meny-aktivering.

Matning: Egen säkring/krets vid hög belastning.

Lampstatus: Kontrollera LED/lampa; byt om trasig.

Spegelboll: Motorfästen, adapter, projektorlampa.

DMX-kanal: Strobe ofta separat – verifiera patch.

När ska jag kontakta support? Motor hackar/fastnar • Strobe triggar inte • PSU överhettad/bränd lukt. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


3. DJ – felsökning

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen

DJ-mixer – brus/kanal bortfall

Phono/Line: Rätt läge per kanal.

Kablar: Byt RCA/XLR; korta kablar; friska kontakter.

PFL: Ljud i PFL men inte i Master = fel efter mixern.

Jordning: Skivspelare till GND.

Kanalbyte: Byt plats på källa.

När ska jag kontakta support? Helt död kanal • Master försvinner intermittent • Frys/omstart. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


DJ-controller – ingen ljudutgång till PA

Ljudenhet: ASIO/CoreAudio; kontrollera Master/Cue-routing.

USB: Annan port/kabel; undvik hubbar.

Firmware/drivrutin: Uppdatera.

Master-nivå: Inte 0 i mjukvaran.

Test annan dator: Uteslut OS/driverproblem.

När ska jag kontakta support? Ljudkort känns inte igen • Master peakar men utgångar tysta • Fel efter FW-update. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


Mediaspelare/USB – läser ej enhet

Filsystem: FAT32/exFAT; undvik specialtecken.

Bibliotek: Bygg i rekordbox/Engine om krävs.

USB-minne: Testa annan sticka; enklare mappstruktur.

Port: Bakre direktport; undvik hubbar.

Firmware: Uppdatera spelaren.

När ska jag kontakta support? Läser endast vissa USB • Frys/reboot med specifika bibliotek • Glapp/defekt port. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


Hörlurar – ljud i en sida / dist

Mono/Split: Säkerställ att mono/split ej aktivt.

Adapter: Byt 3,5/6,3 mm; rengör kontakt.

Porttest: Prova annan enhet/port.

Kabel: Utbytbar? Testa ny och låsning.

Driver: Knacktest försiktigt – död driver = service.

När ska jag kontakta support? Dött/skrapande element • Återkommande glapp • Sprucken bygel/led. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


Booth/ström – brum/strömstörningar

Samma fas: Kör allt ljud på samma fas/uttag.

Separera ljus: Ljus/dimmer på annan fas/matning.

DI/ground-lift: Bryt jordloop.

Kabeldragning: Håll signal/ström åtskilda; korsa 90°.

Överspänningsskydd: Grenuttag med skydd/filter.

När ska jag kontakta support? Brum kvarstår • Säkringar löser ut • Stöt/”pirr” i chassi. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


4. Mikrofoner – felsökning

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen

Trådlöst – dropouts/brus

Frekvensplan: Byt kanal/band; undvik krockar.

Antenner: V-form, fri sikt; ej bakom metall.

Batterier: Nya/nyladdade; byt tidigt.

Avstånd: 3–5 m fri sikt vid test.

Utgångsnivå: Mottagare Line/Mic korrekt mot mixer.

När ska jag kontakta support? Dropouts även <5 m • Onormalt RF-beteende • Överhettad mottagare/bränd lukt. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


Trådat – svag/distad

XLR/kontakt: Testa annan kabel/kanal.

Phantom/PAD: 48 V endast vid behov; PAD kan sänka för mycket.

Gain: PFL runt 0 dB.

Riktning: Kapseln mot mun.

Jämför: Testa mot referensmic.

När ska jag kontakta support? Tyst mic trots bra kablar/ingång • Skrap/clip vid låg nivå • Glappt/skadat don. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


Headset/Lavalier – rundgång

Placering: Headset 1–2 cm från mungipa; lav 15–20 cm från mun.

Monitornivå: Sänk närmaste monitor; vinkla bort högtalare.

EQ: Högpass 80–120 Hz; sänk smala band.

Fäste/kabel: Sitter stadigt; gnider ej mot kläder.

Sändarnivå: Rimlig mic-gain.

När ska jag kontakta support? Rundgång trots korrekt placering/EQ • Överstyrning i sändare • Misstänkt kabelbrott/fäste. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


IEM – störningar/svaj

Kanal/band: Byt till fri frekvens; koordinera med trådlösa micar.

Placering: Sändare högt och fritt; antenn utanför rack.

Limiter/kompanding: Enligt manual.

Batterier: Fulladdade; rena kontakter.

Kabel/fit: Byt IEM-kabel; kontrollera passform.

När ska jag kontakta support? RF faller på kort avstånd • Kraftigt brus oavsett kanal • Dist i hörlursutgång vid låg volym. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


Studio/Podcast – låg nivå/rumsljud

Micktyp: Kondensator kräver 48 V; dynamisk kan behöva inline-preamp.

Avstånd/teknik: 5–10 cm och popfilter.

Rumsdämpning: Mjuka ytor nära mikrofon.

Ljudkort-gain: Peaka −12 till −6 dBFS.

USB-brus: Testa annan USB-port eller nätadapter.

När ska jag kontakta support? Ihållande brus/hum • Ingen nivå trots max preamp • 48 V triggar inte/kapsel klickar. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


5. Hem & HiFi – felsökning

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen

HiFi-högtalare – ingen signal

Polaritetskontroll: +/− rätt; byt L/R – flyttar sig felet?

Källa/kabel: Testa annan källa och kort kabel.

Hörlursbrytning: Vissa förstärkare bryter högtalare med lur i.

Volym/ingång: Rätt ingång vald; volym inte 0.

Byglar: Terminaler korrekt byglade om ej bi-amp.

När ska jag kontakta support? Dött/skrapande element • Markant svagare sida • Skadade/glappa terminaler. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


HiFi-förstärkare – ingen/ojämn signal

Ingång: AUX/OPT/BT korrekt vald.

Skyddsläge: Låt svalna; fabriksåterställ vid behov.

Relä: Hörs start-klick? Testa utan högtalarkablar.

Kablar: Byt högtalarkablar; inga blanktrådar.

Uppdatering: Firmware på nätverksmodeller.

När ska jag kontakta support? Lämnar inte skyddsläge • Bara en kanal • Bränd lukt/snabb överhettning. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


Bluetooth-högtalare – parkoppling

Glöm/para om: Ta bort i telefon och enhet; para <3 m.

Endast en koppling: Säkerställ att enheten inte redan är ansluten.

Volym: Kontrollera både telefon och högtalare.

Laddning: Låg nivå kan sänka BT-prestanda.

Reset: Återställ BT-modulen.

När ska jag kontakta support? Tappar på nära håll • Hackig uppspelning med lokal källa • Laddport glappar/laddar inte. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


Skivspelare – brum/svag signal

RIAA: PHONO-ingång eller extern RIAA.

Jordning: Jordkabel mellan spelare och förstärkare.

Nål/arm: Rätt nåltryck/anti-skating; rengör nål/skiva.

Placering: Undvik nära högtalare/sub.

Kabel: Kort skärmad kabel.

När ska jag kontakta support? Brum kvar även jordad • Extremt låg nivå trots PHONO • Skadat armlager/nål. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


Hemmabio/ARC – ingen TV-ljud via receiver

ARC/eARC: Aktivera i både TV och receiver.

HDMI-kabel: High-Speed/eARC; gärna kort.

CEC: Slå av/på CEC vid felsökning.

Ljudformat: PCM/Dolby/DTS enligt stöd.

Porttest: Byt HDMI-port/ingång.

När ska jag kontakta support? ARC faller bort vid omstart • Endast stereo där flerkanal ska fungera • Långsam/misslyckad HDMI-handshake. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


6. Förstärkare/Slutsteg – felsökning

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen

Protect/överhettning

Last/impedans: Kör inte under minsta impedans; mät vid osäkerhet.

Ventilation: Rengör filter; lämna luftspalt i rack.

Clip-nivå: Sänk input; använd limiter varsamt.

Kablage: Uteslut kortslutning i högtalarlinje/kontakter.

Miljö: Hög omgivningstemp kräver mer kylning.

När ska jag kontakta support? Protect kvarstår utan last • Fläktar startar inte/låter konstigt • En kanal dör efter clip. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


100V

Summalast: Ligg under max med 20–30 % marginal.

Linjemätning: Mät impedans; jämför mot beräknat.

Zonval: Rätt zon aktiv; panelvolymer inte 0.

Kopplingar: Skarvar/plintar rena och hårt dragna.

Placering: Ventilerat utrymme.

När ska jag kontakta support? Mycket varm förstärkare med låg last • Zoner tystnar sporadiskt • Misstänkt blandkoppling 100V/lågohm. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


Zon

Aktiv/volym: Zonen inte mutad; volympot inte 0.

Källa: Rätt tilldelning; testa annan källa/panel.

Kabel: Byt kabel mellan zonutgång och högtalarlinje.

Impedans: Mät zonens krets för avbrott/kortis.

Korsbyte: Flytta last till annan utgång för isolering.

När ska jag kontakta support? Intermittent tyst zon • Volympot ger knäpp/språng • Felaktiga zon-indikeringar. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


Clip/överstyrning

Gain-staging: Ingen länk får klippa; PFL runt 0 dB.

EQ/Boost: Kraftig bas-boost ger tidigt clip – sänk/använd sub.

Delning: Korrekt HPF/LPF.

Last: Parallellkoppling kan sänka impedans → tidigare clip.

Källa: ”Hot” mjukvara kan överstyra – sänk i källan.

När ska jag kontakta support? Dist även vid låg nivå • Clip-LED utan hörbar signal • Element slår mekaniskt vid låg nivå. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


Preamp

Rätt typ: Mic/Line/Phono korrekt vald.

Gain: Höj i preamp; inte i EQ/kompressor.

Kablar: Korta, balanserade där möjligt.

Jord: Gemensam ground för att undvika brum.

Ström: Stabil matning; undvik USB-brus.

När ska jag kontakta support? Brum kvarstår trots balanserade kablar/jordning • Oväntat låg förstärkning • Brus/dist utan inkopplad källa. Kontakta oss: service@promixsweden.se.

↑ Till innehåll | ↑ Till toppen


Observera: punkterna ovan är generella riktlinjer. Exakta steg och inställningar kan skilja mellan fabrikat, modeller och firmware-versioner. Behöver du mer hjälp – mejla service@promixsweden.se.